Yorick.reismee.nl

Road Trip Nieuw Zeeland, Zuid Eiland

Hey allemaal,

Het heeft even geduurd maar hierbij eindelijk mijn reisverslag van het zuidelijk eiland van Nieuw Zeeland. We zitten inmiddels alweer in Sydney zodat ik aan het eind van de week mijn vlucht naar Amsterdam kan pakken. Ik ga weer proberen het kort te houden en zal niet per dag onze belevenissen beschrijven maar wat sneller erdoorheen gaan!

Nadat we in Auckland de auto hadden ingeleverd zijn we met een elf uur durende busrit naar wellington gegaan. Daar aangekomen in een erg leuk hostel ingecheckt, helemaal in jaren dertig hotel stijl maar dan met meerder stapelbedden per kamer. Die avond Wellington bekeken en met een Nederlandse jongen die in Wellington wil gaan wonen nog wat gedronken. De volgende dag Wellington bekeken en zelfs naar een museum over het ontstaan van de stad geweest. Omdat ik al twee weken koude voeten heb (had nieuwe sneakers gekocht maar die zijn een beetje dun) ook wandelschoenen aangeschaft... Voel me nu toch wel een echte backpacker! Die middag de boot naar Picton op het zuidelijk eiland genomen waar we na 4 uur aankwamen. Daar ingecheckt in een klein hostel en heerlijke zuurkoolstamppot met spekjes gemaakt.

Op vrijdag 19 juni zijn we gestart met de bustrip van Stray over het zuidelijke eiland. Dit is met een kleine bus waarin ongeveer 25 mensen kunnen en we werden gereden door onze chauffeur Natalie. Zij regelt iedere dag de overnachtingen en tijdens het rijden kun je jezelf opgeven voor activiteiten die op de plaats van bestemming te doen zijn. Het is dus wel een beetje een erg geregelde bustour maar het is leuk om je medereizigers beter te leren kennen. Toch zou ik een volgende keer niet met zo'n bustour meegaan omdat je toch afhankelijk bent van de plaatsen waar gestopt wordt en iedereen de bus uitrend als een stelletje Chinezen voor een foto.... Die avond aangekomen bij het Abel Tasman National park waar we afgesproken hadden met Tuur en Saar die we kennen van het hostel in Sydney. Ze hebben het zuidelijke eiland gedaan met hun spaceship ‘Orbita' en vonden het leuk om af te spreken. Die avond om een kampvuur gegeten en gedronken omdat het binnen veel te druk was... Het vroor echter een graad of vier dus heel warm was het niet.

De dag erop hebben we in het Abel Tasman National Park gewandeld (toch die wandelschoenen uitproberen) en dat was 13 km... Helemaal gaar aangekomen bij de catamaran die ons terug heeft gezeild naar het hostel. Jammer dat er weer weinig wind stond dus veel moeten motoren. Die avond weer met Tuur en Saar gegeten en gedronken rond het kampvuur. De volgende ochtend ook met hen ontbeten en daarna afscheid genomen. We zijn toen met de bus richting Barrytown gereden om daar een nacht te blijven... Daar is echt helemaal niets te doen, dus redelijk vroeg gaan slapen.

Gelukkig bleven we maar 1 nacht en Es is de volgende ochtend van een stuk koeienbot een ketting gaan maken... Vet leuk... ;-) Ik heb het even overgeslagen! Na het ‘bot ketting maken' zijn we gaan rijden richting Franz Josef Glacier waar we de volgende dag een dagtocht over het ijs hebben gemaakt. Het is wel een heel eind lopen maar zeker de moeite waard! Na 7 uur tussen scheuren in het ijs door, steile trappen op en om plassen ijskoud water heen terug naar het dorp voor iets warms.

Op woensdag 24 juni zijn we richting Haast Pass gereden en door weer overnacht in een hutje op een camping in ‘the middle of nowhere'. Gelukkig stond de volgende dag de rit naar Queentown gepland waar we hebben besloten om een week te blijven. Vanuit Queenstown kun je makkelijk naar de Milford Sound, naar de skigebieden in de omgeving en de volgende dag was de start van het tiendaagse winterfestival! Daar moesten we natuurlijk bij zijn! Inmiddels hebben we met een aantal mensen uit de bus een groepje van ongeveer 8 mensen waarmee we veel dingen samen doen. Zo hebben we vrijdag en zaterdag avond met hen afgesproken om uit te gaan en heb ik zondagavond voor 12 mensen pannenkoeken gebakken, wat een feest...

Zaterdag hebben Esther, fransje (Zwitsers meisje) en ik een dagtocht naar de Milford Sound gemaakt. Dat is een fjorden gebied met indrukwekkend hoge rotswanden. Onderweg ernaar toe nog veel gestopt om kleine wandelingen te maken. In Milford Sound aangekomen zijn we met een kleine oude vissersboot het water opgegaan en kwamen we dolfijnen tegen! Helemaal geweldig. Na de terugtocht van 4 uur nog even wat gedronken in Queenstown

Afgelopen maandag en dinsdag zijn Esther en ik gaan snowboarden. Es dacht dat ze wel een natuurtalent zou zijn maar dat viel toch een beetje tegen... Het is best veel vallen en opstaan voordat je het een beetje door hebt maar het is helemaal fantastisch! De tweede dag ben ik in een andere groep gegaan waarbij we ook de piste i.p.v. de beginners weide opgingen. Na twee dagen doet zo'n beetje alles wel pijn en hebben we besloten om woensdag een rustdag in te lassen. We hebben toen natuurlijk rustig aan gedaan en alles weer even op orde gemaakt. Die middag zaten we achter de PC's en moest ik mijn tegoed opwaarderen bij de receptie. Stond ik daar in de rij te wachten en op het moment dat degene die voor me staat zich omdraait stonden we beide elkaar een beetje stom aan te staren. Kwam ik in Queenstown Sebas tegen (oud klasgenoot van de middelbare school). Hij had stage gelopen in Taupo voor de Hogere Hotelschool en is nu aan het reizen door NZ. We moesten nog eten dus afgesproken om een pizza te doen met de groep van de Stray bus. Erg lekkere pizza gegeten en daarna nog wat gedronken in de bar van het hostel.

Donderdag met Sebas afgesproken om te gaan skiën, dus om 07.30 afgesproken en naar de Remarkebles gereden. Skiën was een beetje wennen maar ging uiteindelijk prima! Tegen de middag begon het hard te sneeuwen maar was de sneeuw wel veel beter. Om van de berg af te komen mwt de auto moesten de kettingen om en die worden er voor je omheen gelegd door personeel van het skigebied! Terug gereden naar Queenstown en daar bij het wereld beroemde Fergburger een erg lekkere Big Al gehaald! Door Het winterfestival kon Sebas geen hostel vinden en die is toen terug gegaan naar Wanaka.

Vrijdag ochtend moesten we ook weer vroeg op om de bus van 07.30 te pakken. We zouden om 16.00 in Christchurch zijn maar dat liep wat uit... Eerst stonden we al stil omdat de weg gesloten was door sneeuw en ijs. Na twee uur wachten was blijkbaar het ijs gesmolten (niet dus) en konden we verder. Omdat een gedeelte van de weg naar Christchurch afgesloten bleef moesten we een omweg maken wat twee uur extra zou kosten... Gelukkig konden we daarna goed doorrijden maar wel door vrijwel onbewoond gebied. Dat is wel even pech hebben als je een klapband krijgt met de bus ... Stonden we daar... De buschauffeur kreeg de moeren van het wiel niet los en het reservewiel niet onder de bus uit... Lekker dan! Gelukkig woonde er een boer in de buurt die kwam helpen op zijn 42e verjaardag, die kreeg de moeren wel los maar ook het reserve wiel er niet onderuit... Natuurlijk geen bereik met de mobiel dus is de chauffeur gaan bellen voor een bandenboer mij de boer thuis. Die kwam al na anderhalf uur waarna we weer op weg konden. Dit was de eerste keer dat de chauffeur deze route reed en hij had geen idee hoe laat we zouden aankomen in Christchurch. Uiteindelijk waren we er om 01.30 !

Zaterdag afscheid genomen van onze reisgenoten en de vlucht naar Sydney gepakt. Ik kwam gewoon in 1 keer door de beveiliging en douane! Maar op de luchthaven van Sydey was het weer raak! Ze zijn daar een beetje paranoia wat betreft invoer van ongeveer alles. Ik had mij wandelschoenen aan om gewicht in mijn backpack te besparen en daar zat wat stof onder... Die hebben ze even schoongemaakt voor me, super aardig! Ze keken er alleen niet echt vrolijk bij... In Sydney een hostel op opgezocht en die avond met Esther aan de haven wat gaan drinken. Vandaag is het erg lekker weer en in vergelijking met NZ is het gewoon warm!

Morgen naar Anneriek voor twee dagen en dan donderdag alweer richting huis, om daar vrijdagochtend vroeg aan te komen.

Groeten, Yorick

Rita

Hoi Yorick,

Geweldig verhaal zie het helemaal voor me.
Nog veel plezier de laatste dagen en ik zie je wel weer in Nederland

groetjes Rita

Bas

Hey Yorick,

Mooi verhaal weer! En jemig, een vertraging die langer duurt dan de geplande reistijd, das wel heel erg!
Je komt wel een dagje te laat in NL, donderdagmiddag is de diplomauitreiking van Astrid en mij waarna we wat gaan eten met een paar lieden.
Aan de andere kant hebben we dan wel weer een goede reden om nog een keer af te spreken!

Groeten,

Bas

Lucinda

Hey lieve Yorick!

Wauw, super gaaf dat het je nog is gelukt om te snowboarden! Is NZ snel voorbij gegaan? Was het ondanks de kou toch echt de moeite waard? Je reis zit er al bijna weer op, maar voor de rest van de tijd heb je een rugzak vol avonturen en verhalen die nooit meer weg zullen gaan :).

Nog lekker even afscheid nemen en genieten van Sydney en dan alweer tot snel!

Alvast een goede terugreis, he!

Liefs, Lucinda

Elly

Hey Yorick,
Je hebt mazzel man, de temperatuurovergang zal vrijdag niet al te groot zijn, het is hier nl niet echt top. Fantastische belevenissen weer en gelukkig ook weer de nodige portie pech haha Tja, jammer dat t snowboarden zo leuk was :) nu zit je natuurlijk ieder jaar aan een wintersportvakantie vast, dat wordt hard werken...... hihihi Geniet van je laatste uurtjes en neem op gepaste wijze afscheid van down under!!!
Goeie vlucht en tot gauw ziens,
grote groet, L