Yorick.reismee.nl

Marokko

Na een mooie afsluiter op de Churchill-laan en een afscheidsborrel in Vreeland was het vorige week eindelijk zover, de start van een half jaar zeilen.

Zeiljacht Pooh ligt in Agadir (Marokko) met de Mathiba en de Sylfer als volgers tijdens de Zeilen Atlantische Toertocht. Aangezien ik vanaf Amsterdam naar Tanger ben gevlogen lag er nog een trip van 1.200 km voor de boeg om in Agadir aan boord te komen. Met de taxi vanaf de luchthaven van Tanger naar het treinstation kost na afdingen ongeveer €10,- , in een ‘grand taxi’ (oude rokende Mercedes waar mijn surfplank net in past). De mooie rit met rechts inhalen, veel toeteren, uit het raam schreeuwen, gaten in de weg ontwijken en een skater die probeerde mee te liften door aan de auto te hangen waarna de taxichauffeur hard remde en de skater onderuit ging kwamen we eindelijk bij het station. Het duurste ticket kost €35,- voor een bed in de nachttrein naar Marrakech die er elf uur over doet. Op het station en in de trein veel vriendelijke mensen ontmoet die je wat willen verkopen, iets met je willen delen of uitleggen over wat er te zien is. Gelukkig wel een rustige nacht gehad met in een coupe met twee medereizigers. De volgende ochtend begreep ik dat ze niet zo best hadden geslapen dankzij mijn gesnurk (dat doe ik helemaal niet). Doordat ik een backpak van 23kg, handbagage van 12 kg en een boardbag van 10kg had, heb ik in Marrakech tijden het wachten op de bus weinig van de stad kunnen zien. Ondanks dat het koud was staat het zweet je na 100 meter met zo’n bepakking je op de rug. De busrit van Marrakech naar Agadir duurde drie uur in een moderne Volvo bus en dat voor nog geen €10,- De chauffeur hield er alleen wel dezelfde rijstijl op na als de taxi chauffeur dus bumperkleven en tijdens het rijden de deur open doen om naar andere weggebruikers te kunnen schelden. Aangekomen in Agadir weer een ‘grand taxi’ gepakt om naar de moderne jachthaven van Agadir te komen. Daar een hartelijke ontvangst gehad van Hennie (schipper) en Cornelis (opstapper) en uitgebreid gegeten en gedronken.

Op dit moment zijn we nog in Agadir omdat er onderdelen voor de Mathiba uit Nederland moeten komen. De afgelopen dagen zijn we daarom vooral bezig geweest met de boot klaar maken voor de oversteek, nieuwe aansluitingen op de tanks te makennzodat er 1.600 L diesel beschikbaar is en 1.200 L water, veel boodschappen doen, tuigage in orde maken natuurlijk lanterfanten. Naast de dingen die aan boord moesten gebeuren natuurlijk de stad verkend, naar een concert op het strand geweest, in het zwembad bij de haven gezwommen en de lokale keuken geprobeerd (is goed uit te houden). Dinsdag voor het eerst gaan surfen in een plaatsje 20 km naar het noorden, met de ‘grand taxi’ erheen voor €3,50 en met de bus terug voor €0,50! Surfen is hier super, alleen het localism (de jongens die vinden dat het hun strand en golven zijn omdat ze er wonen) is best extreem. Vanaf het begin duidelijk maken dat je kunt surfen en niet van voordringen in de line-up gediend bent helpt. Ook rustig wachten zodat je hen respect t toont maar vervolgens wel golven claimen door te schreeuwen werkte prima. Ondanks de slechte verhalen over Marokkaanse surfers heb ik geen enkel probleem gehad en prima golven kunnen pakken.

Donderdag of vrijdag vertrekken we vanaf Agadir voor een trip van 600 nm naar Dakhla waar we na een kleine week in de baai voor anker zullen gaan. Daar is het ook weer prima surfen! Door gebrekkig internet zal ik pas in Dakar of Gambia iets nieuws kunnen plaatsen.

Karin

Nou, fijn dat je tocht daar naartoe zo goed is gegaan! Dat is een relaxed begin van je reis, klinkt erg goed. Geniet nog even van het goede leven in Agadir en daarna goeie vaart.

Groetjes, Karin.

Noortje

Veel plezier en goede reis!

Groetjes Noortje

Ruben

Geen slecht leven zo(behalve dan de mooie reis in Marokko), helaas moeten de meeste aan het werk de komende maanden... Als je tijd hebt moet je wel ff duiken in de Caribiean!

Have Fun!

Gr Ruben