Yorick.reismee.nl

Oostkust: Airly Beach - Cairns - Brisbane - Sydney

Hey allemaal,

Ik ben inmiddels weer terug in bij het startpunt van mijn reis door Australië, Sydney. De Afgelopen twee weken heb ik samen met Frank het laatste gedeelte van de oostkust gedaan en ben ik op de weg terug vanaf Cairns naar Sydney bij Janneke en Annelieke langs geweest. Komende maandag komt mijn nichtje, Esherdeborah, naar Sydney waarmee ik later deze week naar Nieuw Zeeland vlieg om daar nog een maand rond te trekken. Eerst zal ik vertellen wat de afgelopen twee weken allemaal is gebeurd.

Dinsdag 19 mei in de ochtend naar Airly Beach gelopen en wat te eten en drinken gekocht voor aan boord. Daar kwam ik ook Frank tegen die net terug was van zijn zeiltrip dus hebben we samen nog even geluncht. Frank is dinsdag avond met de Greyhound bus naar Cairns vertrokken om daar te gaan pokeren (werk noemt hij het). Ik ben om 13.30 naar de haven gegaan om daar op de Condor te stappen en daar bleek ook dat Edward mee ging (Nederlandse jongen die met dezelfde groep mee was op Fraser Island) . De Condor is een Maxi 80 en is gebouwd als een oceaanracer. De laatste jaren wordt de boot gebruikt als charter waarbij 26 mensen mee kunnen met drie bemanningsleden. Met 26 mensen is het best een volle bak en lig je beneden ook niet erg ruim... Gelukkig wel meteen kunnen zeilen de eerste dag maar de crew doet eigenlijk al het zeilen en als gast wordt je dus gezeild, beetje jammer. Die avond aangekomen bij Whithaven Beach en daar voor anker gegaan. Na het avondeten nog even wat gedronken en daarna vroeg gaan slapen want het was erg koud aan dek.

Woensdag ochtend vroeg opgestaan (06.45) en na het ontbijt met de bijboot naar het eiland gegaan. Daar vanaf het uitkijkpunt wat foto's gemaakt en vervolgens gaan zwemmen in een baai met heel veel roggen. Tegen 11.00 weer terug naar de boot en tijdens het zeilen gaan lunchen. Omdat er weinig wind stond werd besloten een stagfok erbij te hijsen maar daar hadden ze te weinig crew voor en daarom werd ik gevraagd om chef-stagfok te zijn. Daarna begon het ook harder te waaien en dan gaat zo'n maxi ook echt wel lekker lopen. Ik hoefde alleen de lieren te bedienen en voor de aandrijving daarvan had ik vier gasten die aan het grinden waren (koffiemolenjongens). Erg leuk om samen met de crew de boot te zeilen! Die middag voor anker gegaan en gaan snorkelen bij een stuk rif, erg mooi om voor de eerste keer te zien maar later bleek dit nog niks te zijn. Daarna op de motor naar een volgende baai gevaren en voor anker gegaan voor de nacht. Ik had natuurlijk gehoopt dat ze misschien, nadat ik had laten zien dat ik kan zeilen, werk voor me zouden hebben maar het blijkt een groot familiebedrijf te zijn waar weinig backpackers aan de slag kunnen. De schipper voer dan ook met zijn twee neefjes als maten... Wederom een beetje jammer dus.

Donderdag ochtend weer veel te vroeg opgestaan om bij een ander rif te gaan snorkelen. Om 11.00 moesten we terug zijn in de haven van Airly Beach maar dat ging niet lukken doordat het laag tij was en de drempel droog lag. Daarom naar Shute Harbour gevaren en met de bus terug naar Airly Beach. Die middag met Edward in Airly Beach doorgebracht en ben ik nog op zoek geweest naar een bootverhuur om ook zelf nog te kunnen zeilen, die bleken ze niet te hebben.

Vrijdag 22 mei voor de zoveelste keer geprobeerd mijn retourticket naar Nederland om te zetten via de site van Cathay Pacific. Dat lukte nog steeds niet en ook via de Australische klantenservice wilde het niet lukken. Uiteindelijk besloten om vrijdag avond de Nederlandse klantenservice te bellen en die hadden het binnen 10 minuten geregeld. Vrijdag avond de Greyhound naar Cairns gepakt die er ongeveer 10 uur over zou doen... Wel gezellig want Edward zat ook in die bus en ook nog drie andere Nederlandse meiden. O ja, ik kom op zaterdag 10 juli om ongeveer 07.00 aan in Amsterdam.

Zaterdag ochtend al om 06.00 aangekomen in Cairns waar Frank al in een hostel zat en we weer hadden afgesproken. Nadat we in het hostel ontbijt hadden gemaakt zijn we door het centrum gelopen, wat ontzettend klein is voor zo'n grote stad. Het centrum van Cairns ligt wel aan zee maar met eb is het gewoon wadlopen door de blubber. Daarom is er een lagoon (zwembad) aangelegd vlak naast de blubber waar alle backpackers in het park op het gras liggen. Wij hebben ons aangepast en dat ook maar even gedaan (niet verkeerd met 30 -35 graden) Die avond met de Zwitserse meiden van onze kamer gaan uno'en en daarna uitgegaan waarbij we Martijn ook weer tegenkwamen.

Op zondag 24 mei hebben Frank en ik een duiktrip geboekt naar het Great Barier Reef. Ik wilde eigenlijk mijn PADI halen maar door gebrek aan tijd en geld heb ik alleen een introductieduik geboekt. Die avond gekookt in het hostel en daarna nog even wat gaan drinken met Martijn in het dorp.

Maandag ochtend werden we om 08.00 bij de boot van het duikbedrijf verwacht. We hadden allebei onze wekker gezet maar dat bleek niet helemaal voldoende. Om 07.45 werden we wakker en hebben we snel de zwemspullen gepakt en naar de boot gerend... Net op tijd! Na anderhalf uur varen richting het Great Barier Reef gingen we voor anker en werd een korte instructie gegeven voor de introductieduik. Daarna een duik gemaakt van een uur, met een groepje van vier en een instructeur. Het rif, de vissen en het super heldere water zijn zo ontzettend mooi! Allemaal heldere kleuren, grote velden met koraal en vis overal! Na een uur onder water, wat veel korter leek, weer naar de boot terug en gaan lunchen. Frank had zijn PADI al maar heef niet kunnen duiken omdat hij zijn oren niet kon klaren. Wel erg jammer maar na de lunch hebben we nog twee uur kunnen snorkelen waarmee je net zoveel ziet. Toch lijkt het me wel erg leuk om mijn PADI in Nederland te gaan halen. Na de terugtocht van anderhalf uur boodschappen gedaan waarbij ik Pim tegenkwam (ze zat ook bij de groep van Australian Backpackers), leuk om te horen wat ze de afgelopen tijd gedaan heeft! Die avond in het hostel gekookt en vast wat spullen gepakt.

Dinsdag 26 mei even een regeldag gehouden. Frank vliegt woensdag naar Fiji om zijn vriendin op te zoeken die aan het reizen was door Zuid Amerika en ik vlieg naar Brisbane om Janneke en Annelieke op te zoeken. Omdat het net zo duur is om in het hostel je was zelf te doen als weg te brengen hebben we al onze was naar de wasserette gebracht. Die zou het wassen, drogen en vouwen voor 10 dollar p.p. We hadden alleen niet begrepen dat we voor 14.00 onze kleren opgehaald moesten hebben omdat ze dan sloten... We waren een kwartier te laat... Die middag bezig geweest om onze kleren terug te krijgen want we zouden de volgende morgen beide om 06.00 vliegen. Gelukkig wilde ze wel terugkomen maar dan wel tegen betaling... Dit is meteen de laatste keer dat ik het heb weggebracht.

Woensdag ochtend om 03.45 opgestaan en na een snel ontbijt de shuttlebus naar de luchthaven gepakt. We hadden al online ingecheckt en konden na het afleveren van de bagage dus zo doorlopen. Na twee uur vliegen aangekomen in Brisbane en daar afscheid genomen van Frank. Misschien dat we elkaar nog in Nieuw Zeeland zien want daar gaat hij ook in juni naartoe. Ik heb vervolgens de bus gepakt naar Maloolooba waar Janneke en Annelieke in een werkhostel zitten. Het was erg leuk de meiden weer te zien en we zijn die avond gezellig uit eten geweest. De volgende dag moest Janneke werken voor het hostel en zijn Annelieke en ik het dorp in geweest om cv's te verspreiden. Door een groot tekort aan werk zijn ze nu al een week bezig met zoeken naar alle soorten werk. Die middag voor voorlopig de laatste keer op het strand gelegen en daarna afscheid genomen van Janneke en Annelieke. Ik heb de bus naar Brisbane gepakt want vrijdag ochtend had ik een vlucht naar Sydney.

Vrijdag ochtend weer om 04.00 opgestaan en een taxi gepakt naar de luchthaven (de shuttlebussen zaten vol). Vervolgens in anderhalf uur naar Sydney gevlogen en daar de trein gepakt naar het centrum. Ik had met Ginette, van de Australian Backpackers groep, afgesproken en kon daar blijven slapen! Ze doet een toneel opleiding in Sydney en had die avond een optreden. Erg leuk om te zien hoe ze allemaal apart een scene uit een toneelstuk moesten doen! Daarna met wat klasgenoten van haar uit geweest in Sydney.

Zaterdag 30 mei uitgeslapen en daarna met een klasgenoot (Jessica) van Ginette afgesproken want die had net haar rijbewijs en wilde ons graag door Sydney rijden. Een gezellige middag gehad en die avond uit eten geweest en een filmpje gekeken. Zondag ook een rustige dag gehad en de stad in geweest op zoek naar schoenen. Het regent namelijk al twee dagen in Sydney en ik heb al twee dagen natte voeten... Niet erg handig in Nieuw Zeeland waar het nog wat kouder is.

Vandaag, maandag, ga ik naar het hostel waar we de eerste week met Australian Backpackers ook hebben gezeten. Vanavond komt namelijk mijn nichtje, Estherdeborah, aan in Sydney waarmee ik een maand door Nieuw Zeeland ga reizen. We vliegen aanstaande donderdag naar Auckland.

Volgens mij ben ik weer helmaal bij. De verhalen worden er alleen niet bepaald korter op...

Groeten vanuit Sydney, Yorick

Reacties

Reacties

Myrte

Yorr! Wat heerlijk allemaaal weer! Zeilen en duiken, klinkt niet verkeerd!
En had niet anders verwacht dan dat jij tot chef-stagfok zou worden benoemd;) Wel jammer idd dat je niet meer hebt kunnen zeilen...
Wij hebben gister Es uitgezwaaid op Schiphol, wel leuk dat jij er dan staat als ze aankomt in Sydney! Heel veel plezier samen, maar daar twijfel ik niet aan!
Stuur nog wat foto's als je tijd hebt!;)

Geniet ervan! Liefs
xxx

Rita

Yorick,

Wat een gezellige en leuke verhalen weer .Je hebt gelijk dat je je padi wilt halen.Als je nog foto tegoed voor je site nodig hebt laat het me dan even weten.Je hebt nog een verjaardagskado tegoed.Heel veel plezier met Estherdeborah en geniet.

groetjes Rita

Marjolein

Hoi lieve zoon,

Leuk dat je nu met Esther Deborah verder op pad gaat. Lekker in de kroeg gezeten vannacht en getoast op Sas?
De familie was weer enthousiast over al je verhalen, wij trouwens ook.
Het kan niet op: duiken, zeilen, snorkelen, zelfs cultureel actief.
Prettige dagen als reisleider in Sydney en een goeie vlucht naar Auckland.

Liefs en een kus,
mam

Elly

Hey Chef!!!!!
Wat grappig dat je nu steeds vaker 'bekenden' tegenkomt, leuk is dat! Het is dan wel een groot land maar het backpakkerswereldje is blijkbaar toch gezellig klein.
En leuk dat je nog gedoken hebt, je weet nu in ieder geval hoe fantastisch dat is en het zal vast je volgende reisbestemming helpen bepalen hahaha. Volgens mij gaat je tijd echt gruwelijk hard, raar eigenlijk he? maar gelukkig heb je nog een maandje voor de boeg in N.Z.
Veel plezier met die onervaren backpakker, ze heeft zich vast heel goed ingelezen over alles wat met de natuur te maken heeft....
Grote groet en have fun! xL

Lucinda

Hey Yorick!

Wauw, klinkt echt super allemaal! Je bent zo te horen geen dag onbenut aan het laten :). Super jammer dat je niet zelf kon zeilen rond de Whitsunday Is, maar wie weet krijg je nog wel een kansje. Leuk dat je niet alleen naar NZ hoeft, ik ben echt onwijs benieuwd hoe je het daar gaat vinden :).

Veel plezier!

Liefs, Lucinda

ED

Nou, lekker, die nieuwe schoenen!! Misschien eerst ff een spray halen.... ;)

M&M

Yorrrr!

Wat is je haar kort!? Toch maar kappertje gepakt?

Karin

Hé neef!

Met de foto's erbij zijn we weer helemaal bij!
Gaaf joh, klinkt en ziet er allemaal weer super uit!
Jammer dat je niet wat meer mocht doen aan boord. Wij hebben onze Englandtocht er helaas alweer opzitten en zijn weer aan het werk.
Veel gezelligheid gewenst met ED, maar dat gaat vast helemaal goedkomen! Doe haar maar de groeten van ons!
Goede reis verder en veel plezier in NZ!

Groetjes, ook van Fred natuurlijk,
Karin.

Cobie Hulsman

Hallo Yorick

Ja, je verhalen en leuke belevenissen worden steeds langer, maar ja als je ook veel beleefd, heb je ook veel te schrijven.(eerlijk gezegd lees ik niet alles, wel bekijk ik met veel interesse je foto`s)
Die spin is prachtig,maar zal deze niet graag in onze tuin of ark zien.
Een ding weet ik zeker, wat je nu beleefd neem je voor altijd mee,leuke herinneringen en zien van prachtig natuur.

Zeg, nog heel veel reis plezier,wij Kees en ik doen het rustiger aan, gaan met de vouwwagen naar Oostenrijk.

Groet van ons allen, Cobie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!