Yorick.reismee.nl

Oostkust: Byron Bay - Airly Beach

Hey allemaal,

Het is alweer twee weken geleden sinds mijn laatste bericht op mijn weblog, tijd om weer eens wat van me te laten horen lijkt me! Het laatste verslag eindigde op mijn verjaardag en sindsdien ben ik verder gaan reizen met Frank. Vanaf Byron Bay hebben we noordelijke richting de oostkust gedaan tot Airly Beach, waar ik nu ben.

Op maandag 4 mei hebben we Byron Bay verlaten met de Greyhound bus, waarvoor ik een buspas tot en met Cairns heb gekocht. Samen met Frank die ochtend de bus gepakt richting Surfers Paradise waar we bij het busstation werden opgehaald door een busje van het hostel. Bij het hostel aangekomen bleek het een van de slechtste hostels te zijn die ik tot nu toe heb gezien. Het was meer een motel waarbij op iedere kamer 8 mensen liggen (vooral Engelsen omdat het goedkoop is)die de hele dag in hun kamer tv liggen te kijken en dan iedere avond uitgaan... Leuke bezigheid als je in Australië bent. Wij hebben die middag, met de twee Duitse meiden van de surftrip, proberen boards te huren maar dat was volgens het verhuurbedrijf al te laat. Die avond eerst in het hostel gaan koken en daarna met wat andere mensen uit het hostel uit geweest in Surfers Paradise, wat een geslaagde avond was!

De volgende dag bijtijds opgestaan om surfboards te huren en lekker de hele dag op het strand doorgebracht met surfen en volleyballen. Die avond wederom gekookt en erg lekkere wraps in elkaar gevouwen. Om te besparen die avond niet uit geweest maar samen met de Engelsen een filmpje gekeken en vroeg naar bed gegaan.

Woensdag 6 mei hebben we de bus naar Brisbane genomen waarmee we na een rit van 3 uur aankwamen. Ook daar staan bij de busterminal shuttlebusjes te wachten van verschillende hostels om je naar een hostel te brengen. We hadden van tevoren een hostel geboekt ( Brisbane Backpackers Resort) maar dat klinkt luxer dan het is... Daarom hebben we een nieuwe techniek ontwikkelt voor het kiezen van een hostel. Niet meer vooraf reserveren maar gewoon aankomen in een stad en dan het beste shuttlebusje uitzoeken wat er staat, dat is meestal ook het beste hostel! Die middag hebben we Brisbane verkent wat in een middag wel te doen is! Het is wel een grote stad maar weinig bezienswaardigheden en het heeft weinig sfeer. Die avond gegeten in het hostel (die hebben vaak goedkope maaltijden) en uitgegaan in een ander hostel in de stad. Daar een erg leuke avond gehad waarbij we nog twee andere Nederlanders tegenkwamen, Martijn en Ivonne. Omdat Frank bijna twee meter is en ik ook redelijk lang ben krijgen we iedere avond minimaal 3 keer de vraag of we basketballen of volleyballen. Daarom hebben we besloten dat we in een professioneel basketbalteam zitten dat in Australië aan het trainen is (alleen zijn wij geblesseerd) wat erg grappige reacties oplevert. Rond 04.00 terug naar het hostel waar ik mijn sleutelkaart niet in het slot kreeg (nee had niet te veel gedronken) omdat een Engelse jongen zijn kaart erin had afgebroken. Langs de beveiliging gegaan en die hadden na een uur pas het slot open en kon ik eindelijk mijn kamer op.

De volgende dag om 13.00 de bus gepakt voor een rit van 3.5 uur naar Noosa Heads waar we een hostel hadden besproken. Helemaal tegen onze nieuwe tactiek in natuurlijk want het bleek weer een vieze oude bende te zijn. Gelukkig hadden we maar 1 nacht geboekt en konden we de volgende dag naar een ander hostel in Noosa wat even duur is maar veel beter!

Vrijdag 8 mei naar het Noosa Backpackers Resort gegaan wat een erg mooi hostel is en ruim is opgezet. Daar kun je ook surfplanken lenen in plaats van huren dus hebben we dat meteen gedaan. Martijn was inmiddels ook in Noosa aangekomen en had een board gehuurd zodat we met zijn drieën de hele dag in het water hebben gelegen en op het stand hebben gezeten. Aan het eind van de dag kwam Ivonne ook langs en hebben we met zijn vieren op het strand wat gedronken en zijn we wat eten gaan koken in het hostel waar Frank en ik zaten. Daarna met Martijn en frank in het dorp nog wat gaan drinken.

Zaterdag 8 mei eerst naar het strand gegaan en die middag van alles gaan regelen voor de komende week. We gaan namelijk met een jeep naar Fraser Island om daar drie dagen te gaan kamperen. Dus alle kleren wassen, bus boeken en boeking voor de trip vastzetten. De bus die we wilden nemen op maandag ochtend had alleen nog maar 1 plek beschikbaar dus hebben we besloten om op zondag al de bus naar Rainbow Beach te pakken. Die avond erg lang bezig geweest om de kleren droog te krijgen aangezien de drogers niet erg goed waren en de dollar munten snel op waren.

Zondag 9 mei met de bus naar Rainbow Beach vertrokken en onze tactiek aangehouden om daar het beste hostel uit te zoeken, er weren er helaas maar drie waarvan er twee vol zaten... Zaten we alsnog voor een nacht in het slechtste hostel. Maandag ochtend surfplanken gehuurd in het dorp en een paar uur gaan surfen. Die middag hadden we de briefing voor de 4x4 tour op Fraser Island waar we ook in groepen werden ingedeeld. Frank en ik zaten bij een Fransoos, drie Engelsen en vijf Ieren. Met ons groepje die avond wat gaan drinken en vroeg naar bed want dinsdag ochtend werden we om 07.30 bij de jeeps verwacht.

Dinsdag, woensdag en donderdag hadden we de Fraser Island trip met Toyota Landcruiser Troopers. Dit betekent dat je met zijn drieën voorin zit en dat achterin twee langsbanken zitten waar nog 8 mensen zitten, volle bak dus. Dinsdag ochtend begon met het pakken van de auto's, alle spullen volgens een pakplan op het dak, je mocht dus niet je hele backpack meenemen maar alleen een selectie. Daarna een veiligheidinstructie voor de rijders die wat uitgebreider was dan normaal want twee weken geleden is er een jeep over de kop gegaan waarbij drie backpackers zijn omgekomen. Ik was de eerste die ging rijden van onze groep en om 10.00 zijn we naar de pont richting het eiland gegaan. De pont legt aan tegen het strand en je moet dus eerst een stuk door zee rijden voordat je op het droge deel van het strand staat. Omdat het hoog water was konden we het eerste deel niet over het strand het eiland verder op maar moesten we over een onverhard pad voor een uur om bij een breder gedeelte van het strand uit te komen. Daarna met 80 km/u over het harde gedeelte van het strand jagen om vervolgens door de bergen richting Lake Lake Mackenzie te hobbelen. Door de regen die we die dag hadden waren de sporen helemaal uitgereden en de Ier die na mij ging rijden heeft de auto toch wel een paar keer goed ingegraven maar gelukkig iedere keer zonder duwen eruit gekregen. Bij het meer aangekomen bleek het maar een klein watertje te zijn wat een mooie blauwe kleur heeft. Na een uur daar geweest te zijn, de 20 km off-road terug naar het strand om daar een kamp te maken met nog 4 andere jeeps. De Engelsen en Ieren die achterin zaten hadden de voorraad drank aangebroken vlak nadat we de pont verlieten en lagen voor apegapen achterin. De tentjes opzetten was dan ook lastig voor hen en koken zat er helemaal niet in. Frank en ik een tentje opgezet en wat brood klaargemaakt en daarna met mensen van andere auto's gaan praten. Woensdag ochtend de tent uitgebrand door de zon en uitgebreid Engels ontbijt gemaakt. Daarna 60km over het strand naar Indian Head gereden, wat een uitkijkpunt over zee is aan het eind van het eiland. Vervolgens naar een ander meer proberen te komen, Lake Wabi, maar dat bleek na een uur off-road niet bereikbaar met de auto dus op het strand geparkeerd en gaan voetballen. Engeland tegen de rest van de wereld (Nederland en Frankrijk), de rest van de wereld verloor helaas. Omdat andere auto's van hetzelfde bedrijf langskwamen, die van ons herkende, hebben we ze allemaal naar dezelfde plek gestuurd waar we uiteindelijk met 6 jeeps gingen overnachten. Daar hebben we steak met aardappels en wortelen gemaakt en in de duinen wat gedronken. Helaas stootte ik het donker mijn teen tegen een stuk boom waardoor daar een diepe snee in zat. Gelukkig zijn twee Ierse meiden in onze auto verpleegster en die hebben het verbonden. De volgende dag naar weer een uitgebreid Engels ontbijt en naar Lake Mackenzie gereden. Een Engels meisje reed en dat was niet zo'n goed idee want die had haar rijbewijs blijkbaar bij de boterzegeltjes en haar verstand bij de koffiezegels gekregen. Die reed de jeep dus met 70 door zee waardoor je ongeveer direct stilstaat en off-road reed ze zo hard dat er spullen van het dak vielen. Gelukkig niks kapot gegaan en na een uur afzien aangekomen bij Lake Mackenzie. Daar een uurtje gezwommen en vervolgens heeft Frank terug gereden naar het strand en de pont. Na overgezet te zij de auto volgegooid met diesel en naar de jeepverhuur gereden, in Rainbow Beach, voor een grote schoonmaak. Die avond vroeg gaan slapen want het hakt er toch in die drie dagen afzien ;-).

Vrijdag 15 mei hadden we bus gereserveerd voor een rit van 15 uur naar Airly Beach. Gelukkig kwam de bus bij Rainbow Beach al een 45 min. te laat en na twee uur aangekomen te zijn in Hervey Bay moesten we twee uur wachten voor de volgende bus. Alle backpackers zijn wat dat betreft hetzelfde, in de nacht reizen want dat scheelt een overnachting. De tweede bus kwam een uur te laat en was volledig vol geboekt door 60 backpackers. De hele bus dus stampvol en eigenlijk niet geslapen die nacht. Zaterdag om 10.00 aangekomen in Airly Beach en het beste busje uitgezocht wat ook naar een goed hostel ging, eindelijk! Die middag op de strandstoelen aan het zwembad gehangen en weer wraps als avondeten gemaakt. Door een flink slaaptekort vroeg gaan slapen.

Zondag 16 mei had Frank een zeiltrip geboekt van drie dagen en zou ik proberen werk te vinden op een boot. Airly Beach staat bekend als de charter haven van Australië maar is eigenlijk maar een lullig klein haventje wat draait om 1 bedrijf die een aantal maxi's, een klipper en nog wat andere bootjes heeft. Ze hadden helaas geen werk voor me... Om toch te kunnen zeilen heb ik ook een zeiltrip op een maxi geboekt voor drie dagen, jammer dat het geld kost i.p.v. dat het geld oplevert.

Vandaag (maandag) maar even dit weblog bijwerken en spullen pakken voor de zeiltrip die morgen vertrekt.

Groeten, Yorick

Marjolein

Hoi Yorick,

Heerlijk om al je verhalen weer uitgebreid te lezen: leuke trip om zo met een jeep over het strand te scheuren en lekker zo'n Engels ontbijtje om de dag mee te beginnen.....na een ruige nacht.
Volgens mij wordt je nu ook nog een topsurfer naast een topbasketballer, hoe is het met je blessure.......?
Nu weer een aantal dagen zeilen, het is wel afzien zeg......we zijn stikjaloers.
Geniet maar weer lekker, maar dat doe je continue volgens mij......en denk om de kwallen!

Veel liefs en een hug, mam

Naomi

Hey Neef,

Klinkt weer erg goed hoor!! En jammer dat de techniek van het beste hostel uitkiezen nie werkte, idee was wel leuk. . haha. Misschien moet je je gewoon bij een lux hotel naar binnen lullen als prof basketballer;)

Geniet van je zeiltripje!! Maar dat zal wel helemaal goed komen en miss hebben ze daarna nog werk voor je. En dan mag je daarna een tijdje met me zus gaan doorbrengen.

kus Naomi

Max

Ha Yorick,

wil je niet meer van de lange verhalen schrijven... daar wordt ik veel te jaloers van...

haha, nee hoor ik geniet van de verhalen, leuk dat je nu ook op plekken aan de andere kant van de wereld bent, waar ik zelf ook ben geweest. En er weer goede oude herinneringen boven komen!

hoe is het weer daar nu? 1 juni begint daar toch de 'winter'...

veel plezier nog, en als je in cairns bent moet je echt gaan duiken, t is duur, maar iedere cent waard!

groetjes max

Elly

Hi, ik word gek van al die mensen die fantastische reizen maken zonder 'begeleiding' van een verstandige verantwoordelijke reisbegeleidster in de vorm van bijv een tante hahaha
Nou neef, t klinkt allemaal weer geweldig! Hoop dat je deze week een topzeiltocht hebt gemaakt en stapze dit weekend!!!!
Grote groet, L

Frank

RUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUDJJJEEEEEEEEEEEEE!

Rita

Hoi Yorick,
Wat een geweldige verhalen weer.Ik zie het helemaal voor me.Geniet van je zeiltochtje en volgende week komt je nicht alweer langs.Veel plezier en ik kan je nu weer volgen want heb nieuwe computer.

Groetjes Rita