Yorick.reismee.nl

Roadtrip: Portland - Adelaide

Hey allemaal,

Op maandag de dertiende zijn we het laatste stuk van de GOR gaan doen. Onderweg bij Port Fairy gestopt voor Fish and Chips en om de haven te bekijken. Erg leuk dorpje maar niet de moeite waard om een nacht te blijven. Doorgereden naar Portland en daar bij het informatiecentrum een camping uitgezocht dichtbij het centrum. Op de radio kwam ineens een zender voorbij die Nederlandse muziek draaide, wat gepresenteerd werd door iemand die meer mompelde dan sprak. Na een half uur was het over en hebben we het niet meer terug kunnen vinden. Die avond pannenkoeken gebakken in de kampkeuken en in de camper liggen lezen, beetje saai maar wel een keer lekker.

De volgende ochtend uitgeslapen wat niet helemaal de bedoeling was volgens de campingvrouw want hier moesten we ook ineens om 10.00 uitchecken. Ik kon gelukkig nog wel douchen maar de meiden mochten het toiletgebouw niet meer in. Tegenover de camping, op de parkeerplaats van een supermarkt, maar even ontbeten. De planning was om met een oude tram een rit door de stad te doen maar dat was een beetje prijzig dus zijn we naar Cape Bridgewater gereden, wat bekend staat om de blowholes in het vulkanische gesteente. Was mooi om te zien maar we moesten helaas terug naar Portland omdat we de volleybal onder de auto hadden liggen en vergeten waren mee te nemen. Daarna zijn we richting Mount Gambier gereden en daar een camping in de stad gevonden.

Woensdag zijn we het blauwe meer gaan bekijken waar Mount Gambier bekend om staat. Janneke wilde nog een foto van het bord waarop Blue Lake stond en Annelieke ging alvast de auto keren. Daarbij een beetje met onze stalen achterbumper langs een andere auto waarbij met het wegrijden een gedeelte van zijn bumper mee ging (gelukkig was dit voor een vol terras). De eigenaar van de auto zat er ook bij en die was wel okay want het was toch maar een auto van de zaak. Daarna hebben we twee grotten bekeken (lekker de toerist uithangen) waarbij Cave Engelbrecht niet de moeite waard was maar de tweede, Cave Tantanuula, wel erg mooi was. Die middag meteen doorgereden daar de het National Park the Grampiens, wat ongeveer 350 km rijden was. Leuk om na de kustwegen ook het platteland van Australië te zien. In een dorpje onderweg maar even boodschappen gedaan waarbij het opviel dat heel veel mensen ons aan liepen staren, we weten nog steeds niet waarom. Doordat we een beetje laat waren moesten we het laatste uur in het donker door the Grampiens, wat niet bepaald leuk is aangezien de Kangoeroes en andere dieren langs de kant van de weg zitten en het dus opletten is.

Donderdag, na een aantal dagen bewolking gehad te hebben, eindelijk weer eens de zon. Volgens het informatiecentrum was er een half uur lopen vanaf de camping een kreek om in te zwemmen. Dit bleek gewoon grote stukken rots te zijn waar in sommige gaten wat water stond, beetje jammer dus. Wel lekker in de zon gelegen en nog op zoek geweest naar een waterval die in de buurt zou zijn... Niet gevonden. Die avond op de camping een kampvuur gemaakt en gaan bbq'en. Worstjes, mais, hamburgers en gepofte aardappelen. Erg lekker en gezellig!

Vrijdag op weg gegaan richting Adelaide om daar het weekend door te brengen. Eerst was het al lastig om een camping te vinden met de paasdagen en pas bij de tiende camping die wel belden hadden we ene plek ( dankzij Inge, de zus van Annelieke die in Nederland campings had opgezocht). Voordat we aan de rit van 550 km begonnen eerst nog wat een uitkijkpunt en een waterval in de Grampiens bekeken. Natuurlijk hierdoor weer te laat vertrokken waardoor we in het donker in Adelaide aankwamen. De camping bleek ongeveer 15 km uit het centrum te liggen en was meer een woonwagenkamp dan een camping, maar we hadden een plek om te slapen. Die avond een poging gedaan om de plaatselijke horeca van Adelaide te verkennen maar door goede vrijdag was echt alles dicht. Pas na 12.00 gingen een paar clubs open. Bij één club naar binnen gegaan waar jaren 70 muziek werd gedraaid en de meest bizarre mensen rondliepen. Wel erg gelachen!

Zaterdag lekker rustig aan gedaan met erg lekker weer. De stad gaan bekijken maar na de Central Market en de winkelstraat hadden we het wel gezien. Op een terrasje gaan lunchen en daarna richting de wijk Glenelg gegaan. Een erg leuke wijk die niet zo Amerikaans is maar meer Europeaans. Daar de zonsondergang bekeken en uit eten geweest (lekker grote biefstuk). Ook daar weer een beetje aparte mensen ontmoet maar was wel weer gezellig.

Zondag ochtend hadden we een paasontbijt gepland en Janneke zou paaseieren verstoppen. Maar omdat we de vorige dag vergeten waren boodschappen te doen hadden we niks in de camper. Ook waren we aan de late kant om te gaan tempelen. Annelieke zit bij de kerk van het Leger de Heils en wilde graag naar het Solvation Army in Adelaide, Janneke en ik gingen natuurlijk mee! De camper naar het centrum gepakt en iets voor tienen de zaal gevonden. We waren alleen een uur te vroeg, wat wel goed uitkwam omdat we nog niet ontbeten hadden. Dus eerst maar op een terrasje ons paasontbijt gedaan en daarna gaan tempelen. Het was leuk om de dienst mee te maken, veel muziek en erg interactief, met filmpjes en een vragenlijst. De band die erachter zat, zat er alleen nog weleens naast, kunnen nog wel wat leren van ‘Goedkoper'. Daarna weer naar het strand in Glenelg gegaan en de middag op het stand gelegen, zonsondergang bekeken en pasta op een terrasje gegeten. Die avond vroeg terug naar de camping want maandag gaan we het eerste stuk richting Alice Springs rijden.

Het derde deel komt tegelijk met dit deel online.

Groeten, Yorick