Yorick.reismee.nl

Roadtrip: Great Ocean Road

Hey allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een stuk op mijn weblog heb geschreven dus hierbij een update van de laatste drie weken, ik heb het wel even in drie delen geknipt. Ik ben inmiddels weer terug in Melbourne en ben van plan komende zaterdag naar Sydney te vertrekken voor het weekend. Maandag ga ik een surftrip doen van Sydney naar Byron Bay en dan verder de Oostkust af. Ik Heb een Australisch telefoonnummer dus voor degene die het nog niet hebben: +61 04 50 74 94 85 .

Op woensdag 1 april hebben we de camper opgehaald bij het verhuurbedrijf in Melbourne. Het bleek een omgebouwde Toyota Hiace te zijn met ruim 450.000 km op de teller. Gelukkig hebben we airco, koelkast, magnetron, een gaststel en een afwasbak met kraantje. Volop luxe dus! De eerste dag zijn we op weg gegaan naar Torquay, wat een korte rit was van ongeveer 3 uur. Torquay is het begin van de Great Ocean Road (GOR), die we van plan zijn af te rijden. Torquay is een echt surfdorpje dus erg veel winkels met surfkleding en bedrijfjes die boards verhuren. De eerste nacht in de camper was goed, veel meer ruimte dan in de tent, droog en ik kan languit liggen. Voordat we kunnen slapen moet de camper alleen wel verbouwd worden. Beneden wordt de tafel een bed en dan kan daarboven een tweede bed worden genaakt door twee planken uit te schuiven.

De volgende dag waren we van plan boards te huren en te gaan surfen bij het strand dat naast de camping ligt. Jammer genoeg hadden we niet eerst gekeken hoe de golven eruit zagen en of het druk op het strand was. Nadat we de boards gehaald hadden bleken er veel te kleine golven te staan en op de plekken waar de golven leuk braken lagen surfklasjes in hert water.... Wel een uur in het water gelegen maar niet echt kunnen surfen. Toen we terug kwamen van het strand stond er een grote kamper met een Nederlands gezin naast ons waarmee we even wat gedronken hebben en daarna uitgenodigd werden om mee te eten. Natuurlijk konden we dat niet afslaan en hebben erg lekker gegeten. Die avond hebben we met Arjen Uno gespeeld (een soort pesten maar dan met een ander spel kaarten) wat erg leuk was. We hebben toen maar besloten dat we ook maar een spel Uno moesten kopen.

Vrijdag zijn we de GOR opgereden en hebben ontbeten bij Bells Beach, wat bekend staat als één van de beste surfstranden. Bij het stand waren mensen bezig met het maken van tribunes voor een surfwedstrijd van Ripcurl die volgend weekend gehouden zou worden. De surfers die in het water lagen waren dan ook lang niet slecht. Vervolgens zijn we doorgereden richting Lorne waarbij de GOR voordurende stukken langs de kust en door de bergen gaat. Het is erg mooi om na iedere bocht weer een ander fantastisch uitzicht te hebben. Het busje heeft niet zo'n sterke motor (2,4 L) en had het soms best lastig bergop, gelukkig heeft deze auto geen last van oververhitting en lekkend koelwater. In Lorne eerst maar eens langs het informatie centrum, wat in ieder klein dorpje te vinden is, en daarna koffie op een terrasje gedaan. Vervolgens de bergen ingereden om te kijken bij watervallen in het natuurpark Angahook Lorne Statepark waar. De Erskine Falls bevinden zich in het een uur rijden in het Statel Park en zijn zeker de moeite te bekijken. Voordat je naar beneden kunt, langs de waterval, staan er waarschuwingen voor slangen, omvallende bomen, valgevaar en dat je een ervaren bushwalker moet zijn om daar te lopen. Wij op de slippers en in korte broek naar beneden wat erg mooi was. Daarna nog naar een Teddy's Point gereden wat een uitkijkpunt is over de baai waar Lorne aan ligt. Gelukkig zat het kastje met eten niet goed dicht en gingen de eieren door de camper, niet erg lekker om schoon te maken. In de avond een camping opgezocht buiten Lorne en een rustig avondje in de camper gehad (was regenachtig weer).

Zaterdag zijn we eerst richting Lorne gereden om te tanken en te ontbijten aan het strand. Daarna richting Apollo Bay vetrokken met weer erg mooie uitzichten over zee. Halverwege Apollo Bay ligt het Great Otway National Park waar volgens de boekjes Koala's zitten en dat klopt. De meeste mensen rijden de onverharde weg niet te ver in maar wij wilden nog wel meer koala's zien en zochten een plek om te lunchen. Met de camper mochten we maar 500 m off-road maar na 45 min rijden hadden we pas een lunchplek gevonden. Ergens in het regenwoud hebben we geluncht en nog een stuk erin gelopen op zoek naar het toilet (gat in de grond met een hokje eromheen) wat ergens helemaal overgroeid in het bos stond. Daarna konden we natuurlijk dezelfde weg terug gaan maar we hadden een jeep voorbij zien komen die na een uur nog niet terug was, dat kan betekenen dat de weg niet dood loopt en we weer op een verharde weg uitkomen. Daarna nog een uur off-road gereden voordat we op een verharde weg uitkwamen, wel mazzel dat we geen riviertje of los zand tegenkwamen waar we 4x4 voor nodig hadden. vervolgens naar Apollo Bay gereden en een camping opgezocht.

Zondag op weg gegaan naar Port Cambell en onderweg nog naar een vuurtoren geweest, Cape Otway Lighthouse. Ook deze toeristische attractie kost geld en is eigenlijk niet de moeite waard om te bezoeken. Alles wat in Australië 100 jaar of ouder is, is een historische plaats en vinden de meeste Australiërs erg bijzonder. Voor ons was het gewoon een vuurtoren waarvoor je moet betalen. Daarna zijn we doorgereden naar The Gibson steps, The Twelve Apostles, en Loch Ard wat allemaal rotsformaties zijn langs de GOR. Leuk om een keer te zien maar wel erg veel bussen met Chinezen en Japanners. Na deze stop doorgereden naar Port Cambell en daar een camping gepakt en gekookt. Die avond zijn we vier Engelsen tegen gekomen die al 17 maanden in Australië zijn en regelmatig werken en rondtrekken. Bij de bbq plaats met hun wezen Uno'en en wat gedronken. De volgende dag bleken we de Ipod van Annelieke vergeten te hebben en ben ik naar de receptie gelopen om te vragen of ze die gevonden hadden Gelukkig lag die daar maar ik werd wel vriendelijk edoch dringend verzocht de camping direct te verlaten en dat we niet welkom waren voor een tweede nacht. Het was na 10.00 uur en dat is de ckeck-out tijd, wat normaal geen probleem is omdat het geen hoog seizoen is. De campingkerel had van andere gasten klachten gekregen over geluidsoverlast bij de bbq plaats. Misschien toch iets te enthousiast wezen Uno'en...

Maandag ochtend dus eerst maar de camping verlaten en gaan ontbijten bij een uitkijkpunt over de oceaan. Doorgereden naar de London Bridge, weer een rotsformatie in de oceaan. In Warnambool eindigt de GOR en ook dit deel van mijn verslag.

Groeten, Yorick

Esther Deborah

Ha Neef!!

Leuk om weer wat van je te lezen! Bij de foto's zit ik al te springen op mn stoel! Hou dr van, dat blauwe water! Heerlijk!
Prettig om te zeggen, tot 1 juni! haha! Spannend hoor!
Heel veel plezier, ik wens je grote golven!
Tot over een maandje! We mailen nog wel over hoe en wat! Haha, sta je met een bordje klaar op het vliegveld??

Liefs Es

Marjolein

Hoi lieve zoon,
Ohh...super weer, al die verhalen en dan die foto's! Leuk jouw koppie ook weer te zien, vakantiebruin en stralend. Dat bruine proberen we hier ook op te doen met de voorjaarszon, maar gaat niet zo hard.
Nu weer een nieuwe fase zo zonder die meiden: surf lekker en veel plezier!

Liefs mam

Joke Stapper

Hoi Yorick,

Ik heb weer genoten van je verslag. Als je schrijft hoor ik je het verhaal als het ware vertellen. heel beeldend. Ik zie het klasje met surfkindertjes voor me zoasl je het beschijft. zoals je erover schrijft lijkt het me een grote belevenis. Ga zo door...ook met de berichten aan de thuisblijvers. liefs, Joke

Elly

Hey neef,
Ik ben het volledig met Joke eens, ik zie het nl ook helemaal voor me: alle herriemakers optiefen van deze camping, eruit!! hahaha ik wist wel dat je het in je had....altijd op zoek naar prettig gezelschap, toch?!
Grote groet