Yorick.reismee.nl

Sydney - Melbourne (deel 2)

Hey allemaal,

Hier weer een update vanuit Australië. De vorige keer dat ik geschreven heb was op Philip Island waar we op de dag van het vorige verhaal in de avond naar de pinguïn parade zijn geweest. Daar komen vlak na zonsondergang een paar honderd dwergpinguïns het water uit om naar hun holen te waggelen. Leuk om een keer te zien maar wel erg toeristisch (gelukkig zijn we dat ook). Annelieke heeft foto's gemaakt van de pinguïns die voorbij lopen, wat natuurlijk niet mocht ;-), maar wat wel een uitdaging was om de Rangers te ontlopen.

Op woensdag 25 maart is het vanaf een uur of drie gaan regenen en het tentje dat we bij de auto hadden gehuurd bleek helemaal niet waterdicht te zijn. Constantijn had een eigen tentje gekocht en die bleek goed tegen regen te kunnen en janneke en Annelieke lagen in de auto. Om 05.30 was ik wel klaar met het lekken van die tent en ben ik ook maar in de auto gaan liggen. Die Ford is wel groot maar met zijn drieën in de achterbak wordt toch wel erg krap. Niet veel meer geslapen maar het was gelukkig wel droog. Daarna wilden de meiden ontbijt op bed dus ben ik naar voren gekropen en naar de bakker gereden. Ze waren zo vriendelijk om bij de bakker in pyjama uit de auto te komen om brood en koffie uit te zoeken. Daarna weer terug gereden naar de camping waar Connie (Constantijn) ook wakker was geworden. Later die ochtend zijn we naar het koala reservaat gegaan want we hebben een pas met drie attracties op het eiland gekocht. Dit is ook wel weer een erg toeristisch gebeuren maar leuk om de Koala's hoog in de bomen te zoeken. Met een pad op palen kun je op gelijke hoogte met de koala's komen en foto's maken. Daarna doorgereden naar de derde attractie, wat een ‘oude boerderij' is op Churchill Island. Het is niet meer dan een gemiddelde oude boerderij in Nederland maar voor Australie blijkbaar wel erg bijzonder. Nog even bij het surfstrand van Philip Island geweest maar door het slechte weer vroeg terug naar de camping.

De volgende dag zijn we alle spullen schoon gaan maken en inpakken zodat we deze de volgende dag konden inleveren. Een beetje backpacker bereid zich natuurlijk voor op waar hij gaat slapen, wij dit keer ook en dat bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Door de Grand Prix die afgelopen weekend is gereden in een park in Melbourne zat echt alles vol. Uiteindelijk hebben we een hostel gevonden aan de rand van het centrum met ongeveer 650 slaapplaatsen, wij lagen op een kamer met 14 bedden. Voordat we bij het hostel kwamen eerst een paar keer verkeerd gereden en uiteindelijk naast het hostel kunnen parkeren en alles uitgeladen. Daarna gegeten bij een backpackerscafé en het niet al te laat gemaakt.

Vrijdag ochtend beetje brak opgestaan van het slechte slapen. Die snurkende Zweden en hoestende Chinezen is wel even wennen na het kamperen. Daarbij lijkt het alsof op ieder moment van de nacht wel iemand wakker is die iets te doen denkt te hebben(licht aan, licht uit) en natuurlijk telefoons die afgaan of wekkers die verkeerd staan, erg leuk! Na het ontbijt de auto gepakt richting St. Kilda om die in te leveren. Op weg daarheen bleek dat we de auto een dag te laat inleveren omdat we hem op vrijdag hebben gehuurd voor twee weken hadden we hem donderdag moeten inleveren maar gelukkig stond in het contract dat bij een dag te laat inleveren de boete maar 50 dollar is. De auto hebben we schoon laten maken bij een garagebedrijfje, niet erg backpackerstyle maar wel makkelijk. Auto ingeleverd zonder verdere problemen en terug gaan lopen naar het hostel. Onderweg kwamen we langs Albert Park waar de Grand Prix wordt gehouden, daar over het hek gekeken naar de auto's die aan het inrijden waren. We kregen van een vriendin van Annelieke de tip om naar een Australian rules footbal wedstrijd die avond te gaan maar de afstanden bleken lopend niet te doen. Daarom hebben we maar een terrasje gepakt in een winkelstraat en heb ik nog een spijkerbroek gekocht (1 is dus niet genoeg). Die avond in de bar van het hostel nog wat gedronken en weer slecht geslapen.

Zaterdag ochtend had Annelieke met Cheryl op de Victoria Martket afgesproken. Janneke en ik zijn ook meegegaan en hebben de markt bekeken. In de boekjes staat dat het een grote bijzondere markt moet zijn maar dat viel wel mee. Cheryl zit in Geelong voor een opdracht van een drinkwater en rioleringsbedrijf voor haar studie civiele techniek, in Delft. Leuk om te horen wat ze daar doet! Daarna door Swanston st. (de winkelstraat van Melbourne) naar Federation Square gelopen waar de Connie tegenkwamen. Vervolgens met zijn vieren de tram naar St. Kilda gepakt en daar de middag op het strand gelegen. Aan het strand zit een Luna Park waar we nog in een soort draaimolen hebben gezeten die over de kop gaat. St. Kilda is een erg gezellige wijk met veel barretjes en restaurants, we hebben daar dus ook maar even gegeten en wat gedronken. Daarna de tram terug naar het hostel gepakt met het idee om uit te gaan in Melbourne. Daar kwam helaas niet veel van omdat we weer flink onvoorbereid op stap zijn gegaan en dus uiteindelijk in de bar van een ander hostel zijn uitgekomen. Jammer dat we niet echt uit zijn geweest in Melbourne.

Zondag zijn we naar een Australian rules footbal wedstrijd geweest. In het stadion kunnen 100.000 mensen maar door de Grand Prix die op zondag gehouden wordt was het rustig met ongeveer 30.000 mensen. Omdat we totaal geen idee hadden hoe het spel werkt en hoe lang het duurt hebben we de eerste helft besteed met het uitzoeken hoe de puntentelling werkt en op welke manier je de mag gooien en schoppen. De tweede helft kregen we het aardig in de gaten en het blijkt een aardig ruig spelletje te zijn (vaak kleine vechtpartijtjes op het veld). De wedstrijd ging tussen Melbourne en Noord Melbourne, waarbij Noord Melbourne dik gewonnen heeft. Na de wedstrijd naar de Royal Botanic Gardens gelopen en daar een uurtje in het gras gelegen, met het gejank van de formule 1 op de achtergrond. Zondag avond een keer gezond gegeten door een grote salade te maken in de keuken van het hostel, wel erg smerig die keuken! Omdat ik van plan was maandagochtend van alles te regelen voor studie, back-ups maken van foto's en planning van de komende weken vroeg naar bed gegaan.

Maandag 23 maart met Janneke en Annelieke koffie gaan drinken omdat we besloten hebben met zijn drieën door te gaan. Connie blijft een jaar in Australië en wil rustiger reizen dan dat wij doen. We hebben besloten om een camper te huren en daarmee van Melbourne via Adelaid naar Alice Springs te rijden. Het huren van een campervan bleek lastiger dan gedacht omdat het volgende week vakantie is i.v.m. Pasen. Aan het eind van de dag bij nog bij een verhuurder langsgelopen die we uit Sydney kenden en die bleek nog wel campers te hebben. Komende woensdag gaan we dus op pad met een camper om in 22 dagen van Melbourne naar Adelaid naar Alice Springs te rijden. Vanaf Alice Springs vliegt Janneke op Sydney want die vlucht stond al geboekt. Annelieke en ik brengen dan de camper terug naar Melbourne vanaf waar Annelieke naar NZ vliegt en daar Janneke weer ontmoet. Ik wil vanaf daar weer terug naar Sydney om verder de oostkust af te gaan.

Vandaag nog even wat laatste dingen regelen voor de camper en vanavond langs een vriend van Janneke in St. Kilda om wat te gaan drinken. Morgen de start van de tweede road trip.

Groeten, Yorick

Berry

Oldenkamp! Wat een lang verhaal joh, ik heb het niet helemaal gelezen hoor (sja, sommige mensen moeten ook nog gewoon werken... :p).
Het verbaast me overigens niks dat je de auto hebt LATEN schoonmaken, luiwammes, haha!
Ik lees overigens nog niks over werken daar. Ben je zo rijk, of stel je het geld verdienen lekker uit? Want wat ik lees vind ik voor backpacker-begrippen allemaal redelijk luxe! :)

Naomi

Hey Yorick,

Wat een super verhaal weer!! Zo te lezen geniet je met volle teugen en hebben jullie het erg gezellig. Leuk idee, die camper!! Weet je iig zeker dat je droog slaapt haha.. Wanneer ga je beginnen met lekker surfen en duiken?? Of kan dat aan de Oostkust??

Heel veel plezier met de meiden. En wacht met smart op je volgende verhaal!!

kus

Celine

Yorick, ik wist helemaal niet dat jij helemaal naar Down Under ging?! Maar op een of andere manier kwam ik daar via hyves achter...
De verhalen die je schrijft klinken echt geweldig!!
Geniet er van!
Xx Celine

Esther Deborah

Heerlijk klinkt het!! Al een beetje gewend aan dat relaxte leventje?
Gaan en staan waar je wilt, al ja moet je soms op tijd zijn wat betreft auto!

Ik ga je mailen met mijn plannen, woensdag buluitreiking, en dan knopen doorhakken! haha!

heel veel plezier!!!

Liefs Es

Hanke(moeder Lucinda)

Hallo Yorick, Fantastisch, al jouw verhalen en foto's.
Doet me natuurlijk erg denken aan de tijd dat Lucinda & Max op reis waren. Ik hoop dat je zeer binnenkort tips van hun beiden krijgt over werken en gratis duiken in het Great Barrier Reef. Ben er zelf ook met Lucinda geweest, helemaal top! Geniet zoveel mogelijk, want heus de tijd vliegt.Je doet het heel goed! Groetjes, Hanke

Hilletje

Meneer Oldenkamp!
Ik heb in plaats van Berry wel je hele verhaal gelezen hoor;) Echt super wat je meemaakt, en zeker volop van genieten want van hierboven al geschreven wordt het gaat zo voorbij! Veel foto's maken zodat je hier later weer op terug kan kijken! Dat is mijn tip van de week;)
Geniet ervan en tot het volgende verslag!

-xxx- Hilletje