Yorick.reismee.nl

Sydney - Melbourn (deel 1)

Hey allemaal,

Bedankt voor jullie leuke reacties op mijn vorige verslag! Erg leuk!

Vrijdag de dertiende hebben we afscheid genomen van de andere backpackers en zijn we de Ford Falcon op gaan halen in een buitenwijk van Sydney. Voor ons vieren was het de eerste keer dat we de backpacks volgeladen en op onze rug hadden en dat viel tegen! Na een half uur lopen naar de halte, de bus gepakt richting de autoverhuur. De auto bleek een redelijk nieuw model te zijn uit 1997, gelukkig met airco, automaat en een 4L V6 motor. Na het papierwerk geregeld te hebben, zijn we naar het zuiden gereden, richting Wollongong. Het ging die ochtend allemaal wel erg makkelijk dus gelukkig stonden we na 20 minuten stil met een rokende motor. De autoverhuur had de auto nagekeken en de koelvloeistof bijgevuld maar even vergeten de dop er terug op te doen. Gelukkig lag de dop nog naast de accu en konden we na het bijvullen van de koelvloeistof weer verder. Na twee uur rijden kwamen we aan bij Jervis Bay waar we in eerste instantie verkeerd reden en bij een kleine haven uitkwamen. Daar stonden pelikanen en dankzij het heldere water waren ook de pijlstaartroggen met een diameter van 1m te zien. Drie vissers boden aan ons de weg te wijzen naar het dorp aan de andere kant van de baai dus daar zijn we achteraan gereden en in Huskisson een camping opgezocht. De nieuwe tenten die we bij de auto hadden gehuurd hebben we opgezet en pasta gekookt. Toen het donker was kwam er een soort rat/eekhoorn (possum) uit de boom geklommen die hier blijkbaar veel voorkomen en graag vuiliszakken ophalen op zoek naar etenresten. Nog even op het strand gelopen en daarna gaan slapen. We hadden alleen geen matjes want die bleken niet in het kampeerpakket te zitten. De tentjes zelf zijn wel nieuw maar ook erg klein (1,90 m lang en breed), slecht geslapen dus.

De volgende dag op het strand gelegen en een beetje proberen bij te slapen. Jervis Bay staat bekend om de dolfijnen die er voorkomen en gelukkig hebben we die ook gezien! Nog wezen kijken naar slaapmatjes maar de kampeerwinkel was net dicht dus weer een nacht op de grond geslapen. Op de bbq plaats van de camping uitgebreid gegeten van de kangoeroebiefstuk.

Zondag 15 maart zijn we gaan rijden richting Pebbly Beach maar eerst hebben we vier matjes gehaald en een extra tent. Dit was de eerste keer dat ik links moest rijden maar dat gaat prima. Na twee uur rijden zijn we wederom verkeerd gereden en hebben bij een Ranger de weg gevraagd. Deze stelde een korte en een lange route voor om bij Pebbly Beach te komen. De korte route was alleen wel over een bospad maar dat was goed te doen volgens hem. Die route natuurlijk genomen en het bleek wel te doen met de Ford. Het benzinelampje begon met branden toen we de weg opreden en de korte route bleek toch niet zo kort. Na een uur door het bos gereden te hebben (niemand tegen gekomen) kwamen we aan bij Pebbly Beach. Een baai met veel bos en een schitterend strand. Op zoek gegaan naar de campingmanager maar die zou de hele dag weg zijn en daarom werden we uitgenodigd voor een biertje bij Angus en Trisch. Ze huren al jaren een hut bij Pebbly Beach en konden precies vertellen wat allemaal mogelijk is in de omgeving. Beide vonden het helmaal fantastisch dat we een auto hadden gehuurd om van Sydeny naar Melbourn te trekken. Angus liet zien dat de kangoeroes die bij het strand zitten zo tam zijn dat je ze uit de hand kunt voeren. Omdat we nog boodschappen moesten doen en tanken wilden we nog even naar Batemans Bay op 20 minuten rijden vanaf de kampeerplek. Angus en Trisch zouden die dag weer naar huis vertrekken en vonden dat we maar al het eten mee moesten nemen (drie grote tassen vol) en drie grote stukken steak. Bij het tanken van de auto bleek dat er ongeveer 71L in de tank kan. Niet heel handig om in Australië zonder benzine te komen zitten.

De volgende dag rustig aan gedaan en op het (privé) strand gelegen wezen volleyballen en zwemmen. Heel helder water, wit zand, kangoeroes in de duinen en regenwoud op de bergen. In de avond weer aan de bbq.

Dinsdag 17 maart richting Canberra gereden over de ‘snelweg' wat gewoon een tweebaansweg is waar amper verkeer op rijdt. Halverwege de heuvels gaf de auto aan dat de motor toch wel erg warm was geworden en dat we maar even moesten stoppen. Het afkoelen van de motor ging niet erg hard dus uiteindelijk de dop van de koelvloeistoftank gedraaid en de druk eraf gelaten. Het koelvloeistofniveau was weer veel te laag dus maar aangevuld met drinkwater. Gelukkig geen problemen meer gehad naar Canberra. Zeven kilometer buiten Canberra een camping gevonden en daarna de stad ingegaan. De eerste indruk is dat de hoofdstad van Australie volkomen sfeerloos is. Gelukkig was het St. Patricks Day zodat in de Ierse pubs wel wat te beleven was, maar ook dat viel tegen. Uiteindelijk vroeg terug naar de camping.

Woensdag ochtend eerst maar eens alles gewassen want niets was nog schoon. Daarna naar het Old parliaments House en naar het Nieuw Parliaments House. Leuk om een keer gezien te hebben (met verkleedpartij) maar niet echt indrukwekkend. De vorige nacht was veel kouder dan de nachten aan de kust. We hebben daarom de banken omgeklapt en zijn achterin gaan kaarten. Annelieke en Janneke slapen sindsdien in de auto.

Afgelopen donderdag zijn we vanaf Canberra richting de Snowy Mountains gereden. Onderweg gestopt in Cooma om te informeren naar een camping in het National Park. Jindabyne bleek de beste uitvalsplek te zijn om de Snowy Mountains in te trekken en dus hebben we daar de camping geboekt. Buiten het skiseizoen om blijkt het dorpje volledig uitgestorven te zijn en we waren één van de weinigen op de camping.

Vrijdag zijn we naar de hoogste berg van Australie gereden wat niet meer bleek te zijn dan een flinke heuvel. Wel hebben we nog een stuk richting de top gelopen maar het landschap is zo dor dat we het na een uur wel mooi vonden. Die middag zijn we fietsen gaan huren in Jindabyne en in de omgeving gaan mountain biken. Het viel erg tegen door de steile rotshellingen en de temperatuur van ongeveer 30 graden. Volledig gaar terug op de camping bleek er een grote harige spin van 6 cm te zitten op de tent waar we het eten in bewaren. Aangezien hij onder de flap van de rits zat greep ik er vol in en moesten we even kijken of het een giftige was of niet. Uit het boekje bleek dat het een Sydney Funnelweb Spider zou kunnen zijn en wanneer je gebeten wordt je binnen 90 min dood bent. Gelukkig was het volgens de Australische buren een onschuldige boomspin. Daarna alles goed dicht geritst, gaan bbq'en en daarna gaan slapen.

Zaterdag weer richting de kust vertrokken en naar het vissersdorp Eden gegaan. In Eden is niet veel te beleven maar wat wel opvalt is dat op ieder moment van de dag dronken mensen (vissers) op straat rondhangen. Zondag op het strand gelegen en daarna gaan eten bij een visrestaurant aan de haven op aanbeveling van de Lonely Planet, erg lekker.

Gisteren op weg naar Philip Island wat een lange rit was van ongeveer 700 km. Vandaagmaar eens het eiland gaan verkennen. Komende vrijdag moeten we de auto inleveren in Melbourn dus gaan nu in een wat hoger tempo naar het zuiden.

Groeten, Yorick

Kyra

Heej,
ik zag je berichtje op reismee.nl, en zie dat je nu op Philip Island zit... Ik woon hier al weer een paar maandjes, dus als je tips wilt, een rondleiding, of iets anders, let me know :) +61488978826
Groetjes

My

Yor!

Klinkt allemaal weer heerlijk! Flink genieten zo te horen! Gatver van die spin trouwens.....toch fijn zo'n boekje ;)!
Ik zit al een week in de UB, dus erg jaloers. Veel plezier!

Liefs

jan

He vriend,
klinkt allemaal erg leuk. Jullie zijn ook al helemaal ingeburgerd, veel bbq's, dikke auto en als klap op de vuurpijl zelfs staatsiefoto's van de nieuwe bewoners.
Komen er ook nog foto's dat jullie in een aboriginal outfit optreden? 'k ben benieuwd . Veel plezier en goeie reis.

Jan

Fred en Karin

Hee Yorick,

Leuk om weer een nieuw verslag van je te lezen!
Bevalt je goed allemaal zo te zien en te lezen, het lijkt wel vakantie!!!.. Heerlijk joh! Ga zo door zou ik zeggen.

Die zwart-wit vogel is een Kookaburra trouwens.

Groetjes, Fred en Karin.

hanneke

He Yorick!

Keep up the good work, down under.
Wat een geweldig land he??
Geeft nix hoor dat jij daar dertig graden hebt, wij hebben het hier heerlijk koud en winderig(buiten dan!).
Ook fijn!
He doe voorzichtig en drink vooral nog een biertje voor ons daar.
Liefs Hanneke

Bas

Hey yorick,

Ik lees dat je allemaal leuke avonturen beleeft! Ik denk dat ik ook naar Australie wil. Eerst nog maar eens m'n vakken halen, paar weken terug een 7 gehad voor m'n afstudeerproject.

Veel plezier nog in Australie!

Groeten,

Bas

Rita

Hoi Yorick,

Ik vind het zo leuk om te verhalen te lezen.De foto,s zijn prachtig.Wat een natuurschoon.Jij doet het ook goed als fotomodel.Vooral die met de witte pruik.Ik lig in een deuk van het lachen achter de computer.Geniet en heb veel plezier maar pas op met enge beestjes.

groetjes Rita

Frans

Heej Yorick!!

Wat supercool om je verhalen te lezen, dat klinkt wel allemaal heel mooi hoor!! Ik weet nu denk ik al wat mijn vorige avontuur gaat worden!!!

Ennuh, als je terug ben (en ik ook), moeten we maar heel snel verhalen gaan uitwisselen:)!

Groetjes uit Zuid-Afrika!!!

Marjolein

Hoi Yorick,

Helemaal top zo met z'n 4 en op pad en lekker je eigen plan trekken, heerlijk avontuur. We smullen van je verhalen en foto's.
En dan die verkleedpartij: die met je witte pruik is wel de leukste.
Nooit gedacht dat jij nog eens dieren zou gaan fotograferen, verrassend! Er schuilt een ware bioloog in je, alleen nog de namen bij de beestjes....... and beware of the spiders.
Veel plezier in Melbourne en we zijn benieuwd naar je volgende plannen.

Veel liefs en een dikke hug,
mam

arjan

jo man!

lekker actief bezig al!! en zo te zien heb je het er zeker naar je zin!!

maar valt me tegen dat ik nog geen surf verhalen hoor!
ik wacht op de verhalen van de 3 a 4 meter swell!

maar ik hoor het wel!

hier in nederland beginnen de golven eindelijk een beetje te komen.

groeten arjan en veel plezier daar.